מדריך מידע לעסקים

תקרת המס לשנת 2021 הינה בסך של 99,893 ש"ח    

עוסק פטור נפתח ב-3 רשויות המס:

מע"מ -  יש פטור עד לתקרת המס  ( זהו המשרד היחיד אשר מעניק פטור לעוסק פטור)

מס הכנסה - אין פטור

ביטוח לאומי - אין פטור

 

להסבר נוסף וייעוץ של רו"ח ממשרדנו - צרו קשר:
 

 

שאלה : האם מותר לי כעובד שכיר לפתוח עסק עצמאי?

תשובה : כן ( ישנם מקצועות חופשיים שנדרשים להירשם כעוסק מורשה ואינם יכולים להירשם כעוסק פטור  - ראה מאמר בנושא)

החיים בעולם הכלכלי של היום דורשים מאיתנו לפעמים לעסוק ביותר מעבודה אחת, במדינת ישראל כולנו "אנשי עסקים" רק צריכים לתת לנו לפתוח עסק (-:

לכן, אנשים רבים נוהגים בתחילת דרכם העצמאית להמשיך ולעבוד במקביל לעסק החדש כשכירים, בעצם להמשיך ולקבל משכורת חודשית

קבועה, כזו שתאפשר להם בטחון כלכלי ותאפשר לך קרקע נוחה לפיתוח וקידום העסק.

חשוב שנדע - מס הכנסה הוא מס שחל על כל ההכנסות שלנו מכל המקורות באותה שנת מס.

על הכנסות אלו ישולם מס הכנסה לפי מדרגות מס שנקבעו במדינת ישראל. 

לדוגמא :

אם הרווחתי מעבודתי כשכיר 5,000 ש"ח משכורת חודשית ובמקביל הרווחתי מהעסק העצמאי שלי  4,000 ש"ח לחודש

אזי מס הכנסה יחשב לי זאת כהכנסה של 9,000 ש"ח לחודש ועל כל הסכום הזה אני אצטרך לשלם מס הכנסה בהתאם למדרגת המס שלי.

כפי המתואר, יש צורך להקפיד ולוודא כי מקדמות מס ההכנסה אשר אנחנו משלמים אכן מכסות את ההתחייבות שתהיה לנו לשלם בסוף השנה שכן כל הכנסה בנפרד לכאורה לא חייבת במס אולם צירופן של שתי ההכנסות יחד מחייב אותנו במס.

 
להסבר נוסף וייעוץ של רו"ח ממשרדנו - צרו קשר:
 

 

      • אדם (יחיד), שותפות או חברה, העומדים למכור נכס, טובין או מקרקעין, או לתת שירות במהלך עסקיהם - עליכם להירשם כעוסק במשרד מע''מ האיזורי הקרוב למקום העסק או הפעילות העסקית. 
      • הרישום חייב להתבצע לא יאוחר מהיום שבו החלה הפעילות העסקית
      • לטובת שירות פתיחת תיק עוסק פטור אונליין מוזמנים להיכנס לשירות באתרנו ותוכלו להתחיל את פתיחת העסק החדש שלכם www.hevrabclick.co.il/welcome/freedeal

    להסבר נוסף וייעוץ של רו"ח ממשרדנו - צרו קשר:
     

    שנת פעילות העוסק פטור נספרת כשנה קלנדרית, זה אומר שהספירה מתחילה בינואר ומסתיימת בסוף דצמבר. 

    ( 1.1.2021 - 31.12.2021)

    קיימים 2 דוחות שנתיים שיש להגיש לרשויות המס :

    הגשת הדוחות לרשויות המס זהו דבר חשוב! אין להקל בו ראש ויש צורך להקפיד על הכללים והזמנים.

    1. הצהרה שנתית למע"מ ( מס ערך מוסף) - עסק שנפתח בשנת 2021 יצטרף להגיש דוח למע"מ  עד ליום ה- 31.1.2022.

    בהגשת הדו"ח  למע"מ אתם נדרשים לפרט את כמות ההכנסות שלכם לשנת העסקים - מע"מ רוצים לוודא שלא עברתם את תקרת הפטור99,893 ש"ח במהלך השנה

    2. דו"ח שנתי מס הכנסה - עסק שנפתח בשנת 2021 יצטרף להגיש דוח למס הכנסה עד ליום ה- 31.4.2022.

    הגשת הדוחות השנתיים זהו הזמן בו נעשה הסיכום הכלכלי של העסק והחיים הכלכלים שלכם, רשויות המס מתעדכנות ממכם באמצעות הדוחות וכך יודעות לחשב את המס הכולל שעליכם לשלם במידת הצורך ובהתאם לרווחים שלכם.

     

    להסבר נוסף וייעוץ של רו"ח ממשרדנו - צרו קשר:
     

     

    • מהי תקרת עוסק פטור לשנת 2021?

    תקרת הפטור לעוסק פטור לשנת 2021 -הינה בסך  99,983 ש"ח

    חשוב לדעת, ישנם בעלי מקצוע שלא יכולים כלל להירשם כעוסק פטור, כגון: רואה חשבון, עורך דין, רופא, יועץ מס, מנהלת חשבונות, אדריכל, ארכיטקט אגרונום וכו'. ( ראה במאמר נפרד)

    • האם עוסק פטור מחוייב בייצוג ברשויות המס בישראל? 

    התשובה היא שלילית,  אינכם חייבים בייצוג של רואה חשבון או יועץ מס . אתם יכולים ורשאים להתנהל מול רשויות המס לבדכם.

    • אני יכול להיות גם שכיר וגם עצמאי?

    כן. אתה בהחלט יכול להיות גם שכיר וגם עצמאי.

    מה שכן, מומלץ להיערך מראש בכדי לא לשלם סכומים מיותרים למס הכנסה ולביטוח הלאומי. בכל מקרה, תמיד ניתן לקבל החזר, אך עדיין מומלץ להיערך מראש.

    בפועל, אתה צריך לעדכן את ביטוח לאומי שאתה שכיר וגם עצמאי, ובסוף שנה אתה חייב בהגשת דוח, עליך לצרף את טפסי ה 106 שלך ושל בן הזוג לדוח השנתי.

    • האם אני חייב לפתוח חשבון בנק חדש?

    לא. אתם יכולים להשתמש בחשבון בנק שלכם אם אתם עוסקים פטורים. כאשר תגדלו ותשנו סיווג, תוכלו לפתוח חשבון חדש ולהפריד בין החשבון הפרטי לעסקי.

    • האם אני חייב להגיש דוחות?

    כן, הנכם נדרשים להגיש דוחות אחת לשנה ולהגישם למשרדי מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

    • אילו הוצאות ניתן להכניס לעסק?

    במידה והנכם עובדים בבית, ניתן לקבל החזרי הוצאות שונים כגון החזר שכירות, חשמל וכו' באופן יחסי לשימוש העסק , אלו המקרים שכדאי להיוועץ עם גורם מקצועי.

    •  האם כעוסק פטור אני פטור ממס הכנסה?

    עוסק פטור הוא עוסק הפטור מדיווחים שוטפים למע"מ. עוסק מורשה חייב בדיווחים למע"מ מדי חודש או חודשיים , בהתאם לגודל הפעילות של העסק שלו. עוסק פטור, פטור מדיווחים אלו, אך חייב בדיווח שנתי למע"מ על גובה הכנסותיו מהעסק ( הצהרת עוסק פטור).

    • יתרונות וחסרונות עוסק פטור VS עוסק מורשה?
    • יתרונותיו של העוסק פטור:

    הוא אינו מחוייב בהוצאת חשבוניות מס ודיווחים שוטפים למע"מ

    עוסק פטור חייב בניהול ספר תקבולים ותשלומים, יותר קל ויותר זול לנהל את זה לעומת עוסק מורשה שחייב בניהול ספרים בתוכנה ייעודית או הנהלת חשבונות פיסית.

    מכיוון שעוסק פטור בעל פטור ממע"מ , הוא יכול להציע מחירים יותר אטרקטיבים מאשר המתחרה שלו שמסווג כעוסק מורשה ומחוייב בגביית מע"מ עבור שירותיו / מוצריו.

    • חסרונותיו של עוסק פטור:

    הלקוחות שלך ידעו שאתה עסק קטן שכן אתה מנפיק קבלה ולא חשבות מס  וגם מחזורך השנתי אינו עולה על 99,983 ₪, אם הרושם חשוב לך יתכן ועדיף לך להירשם כעוסק מורשה.

    כעוסק פטור אתה לא משלם למע"מ את המע"מ על העסקאות שלך, מאידך, אתה אינך רשאי לקזז מע"מ תשומות, כך יוצא שאם אתה לפני פתיחת עסק, ועליך להשקיע השקעה ראשונית ניכרת בציוד ובהקמת העסק, יתכן ועדיף יהי לך להירשם כעוסק מורשה וזאת על מנת לא לאבד את החזר המע"מ על הציוד וההשקעה.

    אם אני כעוסק פטור לא יכול לקזז מע"מ תשומות, לשם מה לי לשמור את החשבוניות והקבלות של ההוצאות שלי?

    אתה אמנם לא יכול לקזז את המע"מ בגין התשומות, אבל הוצאות מקטינות את הרווח, וככל שהרווח השנתי נמוך יותר, תשלומי המס נמוכים יותר.

    חשוב לזכור: כעוסק פטור אתה פטור ממע"מ, אבל אינך פטור מתשלומים למס הכנסה.

    •  כאשר אני פותח תיק עוסק פטור ברשויות המס,איך הם יודעים לסווג אותי כעוסק פטור או כעוסק מורשה?

    בעת מילוי טופס 821 במע"מ, אתה נשאל מהה המחזור השנתי המשוער שלך, הכול תלוי בך ובמה שתצהיר. אם תצהיר על רווח משוער של 120,000 ₪, ירשמו אותך כעוסק מורשה, אם תצהיר על מחזור משוער של 30,000 ₪, ירשמו אותך כעוסק פטור (בתנאי שאתה לא שייך לרשימת בעלי המקצועות אשר מוגדרים כחריגים ואינם יכולים להירשם כעוסק פטור עקב האחריות הנדרשת מעיסוקם).

    • האם עוסק פטור יכול להפוך לעוסק מורשה ולהיפך?

    אכן כן. במידה ואתה עוסק פטור ועברת את תקרת הפטור אשר מותרת, באופן אוטומטי ישונה הסיווג שלך ותהפוך לעוסק מורשה (לשם כך כעוסק פטור אתה מחויב בהצהרת עוסק פטור עד ליום 31.1. לשנה העוקבת), 

    לחילופין, במידה ואתה מסווג כעוסק מורשה ואתה מעוניין לחזור להיות מסווג כעוסק פטור, עליך להראות לרשויות המס כי במשך שנתיים לא עברת את תקרת העוסק פטור, אם כן, תוכל להגיש בקשה במשרדי מע"מ.

    • מהי חובות הדיווח שיש לעוסק פטור מול רשויות המס ( מעמ / מס הכנסה / ביטוח לאומי) ?

    הגשת דוח שנתי למס הכנסה בסוף כל שנת מס קלנדרית.

    הגשת דיווח שנתי למע"מ (עד ה31.1 לשנה העוקבת של שנת המס) כדי לוודא שלא עברת את תקרת הפטור.

    במידה ונקבעו לך מקדמות מס על בסיס דו חודשי, אתה תדווח באופן שוטף למס הכנסה.

    תשלום קבוע על בסיס חודשי בהתאם להצהרתך לביטוח לאומי אלא אם כן אתה שכיר ואז ביטוח לאומי ידרוש ממך לעשות תיאום מס בסוף השנה.

    • האם אני חייב להוציא חותמת לעוסק פטור?

    התשובה שלילית, חותמת אינה רשומה ונדרשת מבחינת החוק, מאידך זה בהחלט יכול לגרום ללקוח לתפוס ברצינות את העסק שלך.

     

    להסבר נוסף וייעוץ של רו"ח ממשרדנו - צרו קשר:
     

     

     

    סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף (רישום) קובע כי בעלי המקצועות והעיסוקים הבאים חייבים להירשם כעוסק מורשה, כלומר הם אינם יכולים להירשם כעוסק פטור (גם אם מחזור עסקאותיהם נמוך מ-99,893 ש"ח בשנה - אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, אגרונום,  טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, , עורך דין, רואה חשבון, שמאי, סוכן ביטוח, בעל מעבדה כימית או רפואית, רופא, פיזיותרפיסט, וטרינר, פסיכולוג, רופא שיניים או מרפא שיניים.

    שירותים למופעים אומנותיים, כולל הנחייה, בניית תפאורה.

    הכנה, בדיקה ופיקוח על מבחנים.

    הרצאה, הוראה.

    כתבנות, קצרנות, תרגום, כתיבה, עריכה.

    פישור.

    בעל בית ספר לנהיגה.

    סוחר או מתווך מקרקעין.

    בעל בית ספר או גן ילדים.

    סוחר ומתווך רכב.

    חברה הרשומה כדין.

     אגודה שיתופית הרשומה כדין לפי פקודת האגודות השיתופיות.

     

    להסבר נוסף וייעוץ של רו"ח ממשרדנו - צרו קשר:

       דברו איתנו

     

        Office@Hevrabclick.co.il

     

     054-4776665

    כן. אתה בהחלט יכול להיות גם שכיר וגם עצמאי.

    כשכיר – המעסיק ישלם עבורך את המסים למס הכנסה ולביטוח הלאומי דרך תלוש השכר , לא צריך לשנות כל פרט  או להודיע למעסיק על כך , המיסים מהמשכורת ימשיכו באותו האופן  .

    כעצמאי – יהיה עליך לשלם מקדמות :

    לביטוח לאומי – אחת לחודש  

    למס הכנסה – אחת לחודשיים . 

    בתום השנה יהיה עליך להגיש דוח שנתי שהוא בעצם תיאום המס שלך .

    הדוח הכולל את סך ההכנסות שלך מכל המקורות(כולל משכורת) ויתבצע קיזוז מול מס הכנסה וביטוח לאומי ויתבצע קיזוז , במידה ושלמת יותר מדי תקבל החזר , במידה ושלמת פחות מדי תצטרך להוסיף המס .

    השם המקצועי של  קיזוז זה נקרא – הפרשי שומה . 

    פתיחת תיק עוסק פטור מתבצעת ב 3 רשויות – מע"מ , מס הכנסה וביטוח לאומי

    לכל רשות יש את הטופס שלה שיש למלא כנדרש לצרף המסמכים הרלוונטיים ולהגיש לכל רשות בנפרד . 

    טפסים אלה  חשובים מאוד ויקבעו את הסיווג של העסק שלכם ברשויות ואת התשלומים השוטפים למס הכנסה ולביטוח לאומי , תשלומי המקדמות כמובן . 

    לכן מומלץ שהליך זה יתבצע על ידי מומחיים מקצועיים . 

    איזה מסמכים אישיים צריך בשביל לפתוח עסק ? 

    ת.ז כולל ספח בלבד . 

    איך זה עובד ? למי הולכים קודם ? 

    ראשית ניגשים למע"מ פיזית לסניף הקרוב אליכם על פי כתובת המגורים   , שם מתקבלת תעודת עוסק פטור . 

    שנית ניגשים למס הכנסה פיזית לסניף הקרוב אליכם על פי כתובת המגורים , לפתיחת התיק יחד עם התעודה ממע"מ . 

    לבסוף ניתן לגשת לביטוח לאומי פיזית  לפתיחת תיק עצמאי גם שם  וזהו סיימנו .

    ביטוח לאומי הוא היחיד מבין השלושה שניתן לבצע את פתיחת התיק גם דרך האינטרנט על ידי פניסה לאזור האישי ומילוי הטופס המקוון דין וחשבון רב שנתי לפתיחת תיק עצמאי . 

    מתי לעשות זאת ? האם ניתן לרשום הוצאות לפני שפתחנו עסק ? 

    ניתן לשמור הוצאות הקמת עסק עד 4 לפני שפתחנו העסק ברשויות . חשוב לשמור חשבוניות הרכישה ולוודא שהן כתובות על השם שלכם , כמי שהולך להפעיל את העסק . 

    יש לפתוח התיק רגע לפני מתן השירות ללקוחות וקבלת התשלום . 

    כיוון שנין לקבל תשלום ולהפיק קבלה ללקוח רק לאחר פתיחת העסק ברשויות . 

    עוסק פטור הוא פטור ממע"מ . 

    לכן הוא לא צריך לשלם למע"מ על ההכנסות  , זהו יתרון גדול והוא חוסך 17% תשלום . 

    בנוסף הדיווחים השוטפים והנהלת החשבונות היא פשוטה וזולה יותר במקרה הזה. 

    עוסק פטור הוא לא פטור מתשלומי מס הכנסה ותשלומי ביטוח לאומי . 

    נכון , הניסוח מבלבל ויש נטייה לחשוב שפטור הכוונה היא לפטור מהכל , אך עוסק פטור משלם מס הכנסה וביטוח לאומי לפי הרווחים . 

    הסבר נוסף על כמה משלמים ניתן למצוא בשאלות ותשובות . 

    אילו הוצאות ניתן להכניס לעסק?

    את המס משלמים על הרווח בלבד .

    לכן ניתן לקזז הוצאות ובכך להקטין את הרווח ואת המס . 

    *בכדי שתוכל לרשום הוצאה כהוצאה עסקית עליך להוכיח כי  שהוצאה בוצעה לצורך ייצור ההכנסה.

    מצורפת רשימת ההוצאות העיקריות בהן ניתן להכיר :

     הוצאות המוכרות במלואן :

    אחזקת משרד , ציוד משרדי  , אינטרנט , אחזקת מחשב , ייעוץ מקצועי ,בניית ותחזוקת אתר  אינטרנט , הנהלת חשבונות , השתלמות מקצועית , נסיעות וחניה , משרדיות , פרסום , קניית סחורה , שכירות משרד המיועד למסחר( לא מגורים ) , תחזוקת משרד שהושכר . 

    הוצאות מוכרות חלקי :

    חשמל מים , ארנונה והוצאות בית (אם אין משרד ולכן חלק מהבית משמש למשרד)  , דלק , הוצאות רכב , הוצאות טלפון נייד ,

    חשוב לזכור : שכירות דירת מגורים אינה מוכרת לצערנו .

    עליך לשמור את החשבוניות עבור ההוצאות בקלסר ולנהל רישום של הוצאות אלה בספר תקבולים תשלומים .

    השם היצירתי העוזר לקידום העסק לדוגמא –"יוסי הנגר המעופף "

    לרשויות חשוב שעל כל חשבונית מס/קבלה שנתת ללקוח יהיה רשום השם המלא שלך ומספר העוסק שלך שהוא תעודת הזהות  וכך יזהו כי דיווחת על הכנסותיך כנדרש .

    חשוב לזכור :

    השם שהחלטת לתת לעסק ירשם בשדה כינויי העסק והוא מידע לא משמעותי עבור הרשויות .

    הן לא מקבעות את השם כשלך בלבד , ואינן מבטיחות כי לא ינסו להעתיק שם זה .

    אם אתה רוצה לשמור על השם שלך משפטית כדאי לך לפנות לייעוץ משפטי בכדי למנוע גניבת עין .

    למרבית השכירים בישראל מגיע החזרים ממס הכנסה החזרי מס לשכירים נובעים מחוסר מודעות למכלול הטבות המס המגיעות על פי חוק ובעיקר

    בגלל מורכבות שיטת המיסוי היוצרת עיוותים בלתי נמנעים בחישוב המס.

    החזרי מס לשכירים ניתן לקבל עבור שש שנים אחורה בתוספת ריבית בשיעור 4% והצמדה מלאה למדד המחירים לצרכן מתום השנה עבורה נדרש

    החזר מס. עבור שנים קדומות יותר לא ניתן לקבל החזרי מס עקב חוק התיישנות.

    העילות להחזרי מס לשכירים הן רבות ומגוונות ולמעשה נוגעות ליותר מ 80% מהשכירים בישראל.

    עילות החזרי מס לשכירים אפשר לרכז בארבעה תחומים:

    • ארועים בעבודה: הפסקות עבודה , יציאה לפנסיה הכנסות במקביל וכדו'.
    • ארועים רפואיים: הורים לילדים לקויי למידה או בעלי צרכים מיוחדים , ארועים רפואיים מיוחדים, תשלומים לאחזקת קרוב משפחה במוסד רפואי וכדו'
    • ארועים אישיים: הפקדות לקופת גמל/ביטוח חיים תשלום מס שבח , פעילות בשוק ההון,תשלום מזונות, משפחה חד הורית תרומות לימודים אקדמיים ועוד.
    • העברת הטבות מס בין בני זוג: גם בהעדר עילות ספציפיות סידור מחדש של הטבות המס בין בני זוג בתא המשפחתי "מייצרים" על פי רוב החזרים "יש מאין" שאין המעסיק יכול לבצע אותם הן משום שאין בידו הכלים והסמכות אלא לחשב את חישוב המס של העובד הבודד והן משום שאין לפניו תמונת הכנסות והטבות המס של שני בני הזוג יחדיו.

    חלק מהטבות המס ניתן לקבל באופן שוטף באמצעות המעסיק לאחר מילוי כרטיס עובד (טופס 101), חלק עם המצאת אשור מיוחד ממס הכנסה למעסיק וחלק מהטבות המס לא ניתן לקבל אלא

    באמצעות הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.

    הגשת דו"ח שנתי לצורך קבלת החזר מס מירבי כרוכה בצרוף כל המסמכים הרלוונטיים לחישוב המס וכן נספחים או מכתבים מיוחדים שיש למלא.

    מס הכנסה מצידו יערוך חישוב מס מחודש גם על הטבות המס שכבר ניתנו בתלוש השכר ולא רק בגין החזרי המס הנדרשים. המשמעות: אם מסיבה

    כלשהיא טעה המעסיק בחישוב המס על מגיש הדו"ח לשאת בתוצאות.

    מעבר לכך יש מקרים שבהם המחשב של מס הכנסה לא עורך את חישוב המס המיטבי אלא רק אם סומן קוד מיוחד בדו"ח המפרט את אופן חישוב המס

    הנדרש. בהעדרו יקבל מגיש הדו"ח החזר מס חלקי בלבד.

    הגשת דו"ח למס הכנסה באמצעות מומחים להחזרי מס לשכירים בעלי נסיון מוכח ותוכנת חישוב ייעודית לתכנון החזרי מס מונעת סיכון לחוב מיותר

    למס הכנסה ובעיקר מבטיחה לקבל החזר מס מקסימלי.

    ההבדלים עשויים להגיע לאלפי ₪ לכל שנת מס.

    התשלום לצורך הגשת דו"ח שנתי מוכר לצורך מס הכנסה גם לשכירים וגם הוא מזכה בהחזר מס.

    לקראת סוף השנה קיימים פרסומים רבים המציעים הפקדה לפנסיה , קופת גמל או קרן השתלמות לסוף השנה כדי לנצל הטבת מס .

    מה זה אומר והאם כדי ? 

    נתחיל מהחוק. 

    בשנת 2017 עבר חוק חובת פנסיה לעצמאים שאומר שעצמאי חייב להפריש לעצמו לפנסיה. קיים מינימום להפרשה ואם רוצים אפשר להפריש יותר.

    מצורף הסבר עם דוגמא לכמה להפקיד לפי הנחיות משרד האוצר כאן 

    https://haotzarsheli.mof.gov.il/Subject/Pages/Mandatory-Pension-for-Self-Employed.aspx

    מה יקרה אם לא נפקיד לפנסיה ? 

    מי שלא מפקיד לפנסיה צפוי לקנס ממשרד האוצר.

    מי שלא הפקיד בשנת 2018  קיבל קנס של 500 שקל לכל שנת דוח.

    מנגד קמו קבוצות פייסבוק וארגונים שונים לזכויות עצמאים וביצעו מחאה על הקנסות ועל חובת ההפקדה .

    נכון לשנת 2021 לא ברור כיצד האם תשאר חובה זו ואו האם יאכפו את חובת ההפקדה ותשלום הקנסות .  

    כל סוכני ההביטוח ואנשי הפנסיות הנותנים מידע צופה פני עתיד בנושא מוסרים מידע לא מבוסס כי עדיין אין החלטה בנושא.

    למה בכלל להפקיד לפנסיה ? 

    ההפקדה נועדה בכדי שלאחר 35 שנות עבודה או הגעה לגיל פרישה שכיום הוא 62 לנשים ו 67 לגברים תוכל לקבל את הכפסים שהופקדו בצורת קצבה חודשית. 

    אם תרצה למשוך אותם לפני גיל הפרישה או בסכום אחד , תצטרך לשלם מס שיכול להגיע לכדי 35% . 

    האם יש הטבת מס בהפקדה לפנסיה ? 

    כן חלק מההפקדה השנתית מוכר כהוצאה עסקית ולכן מקטין את הרווח ואת המס במסגרת הדוח השנתי.

    הטבה זו באה ליידי ביטוי רק במצב בו נוצר לכם מס לשלם . 

    קרן השתלמות 

    למה בכלל להפקיד לקרן השתלמות ?

    זהו עוד אפיק של צבירת חסכון בקופה , הוא לא חובה בניגוד להפקדה לפנסיה לעצמאים.

    ניתן למשוך את הסכום שהופקד אחת ל 6 שנים בסכום אחד ללא מס. אם תרצה למשוך את קרן ההשתלמות לפני הזמן תצטרך לשלם מס שיכול להגיע לכדי 35%.

    האם יש הטבת מס בהפקדה לקרן השתלמות ?

    כן חלק מההפקדה השנתית מוכר כהוצאה עסקית ולכן מקטין את הרווח ואת המס במסגרת הדוח השנתי.

    הטבה זו באה ליידי ביטוי רק במצב בו נוצר לכם מס לשלם.

    מה זה אומר יש הטבה רק אם יש מס לשלם?

    נזכיר שהמס משולם רק על הרווח לכן מה שחשוב הוא שורת הרווח , לא מחזור ההכנסות לפני ההוצאות .

    אם לדוגמא הרווח שלכם השנה היא 20,000 מעצמאי בלבד אז נקודות הזיכוי של כל תושב ישראל גבוהות יותר וזוהי הכנסה נמוכה ולכן אין מס לשלם.

    כמו לדוגמא בתלוש שכר נמוך של 2,000 ש"ח לחודש , לא יירד מס הכנסה מאותה סיבה זוהי הכנסה נמוכה , נקודות הזיכוי של תושב ישראל גבוהות

    יותר ולכן אין מס לשלם .  

    דוגמא נוספת היא גם אם הרווח השנתי שלכם הוא  80,000 ש"ח . 

    רואה חשבון טוב יבדוק  את הזיכויים המגיעים לכם :

    יש לכם מספר ילדים , השתחררתם מהצבא לאחרונה , אתם גרים בישוב המקנה הקלות במס או סיבות נוספות המקנות לכם זיכוי במס.

    אם אחד מאלה נכונים קיימת אפשרות סבירה מאוד שלא יהיה לכם מס לשלם ולכן לא תזדקקו לניצול הטבת ההפקדה. 

    אין באמור תחליף לייעוץ פנסיוני ואו ייעוץ מס מותאמים ללקוח על פי דין .

    בתקופת הקורונה החליטה הממשלה להאריך את דמי האבטלה, ולכן מי שזכאי לדמי אבטלה יקבל אותם מדי חודש  עד יוני 2021. 

    האם בתקופה זו אפשר לפתוח עסק עצמאי כעוסק פטור או מורשה?  

    כן אפשרי בהחלט.

    האם יתקבלו דמי אבטלה מלאים - לא. 

    מדמי האבטלה יפחיתו את הרווח של העצמאי. 

    כך שאם דמי האבטלה החודשיים הם 5,000 והרווח של חלק העצמאי הוא 1,000 דמי האבטלה יהיו 4,000. 

    ההפחתה תתבצע בשני שלבים בצורה הבאה: 

    עצמאי בתקופת האבטלה – ההכנסות ממשלח יד כעצמאי בתקופת הזכאות לדמי אבטלה אינן שוללות את הזכאות לדמי האבטלה, אך הן מופחתות מדמי האבטלה: בשלב הראשון לפי הצהרה

    שמצהיר המובטל בביטוח הלאומי על גובה הכנסותיו הצפויות, ובשלב השני לפי ההכנסות בפועל לפי הדוח השנתי .

    רגע ! אם אני לא מרוויח אז גם מורידים לי ? איך יודעים מה רווח של העצמאי ? 

    בתחילה, האבטלה תופחת לפי הרווח שיוצהר בפתיחת התיק, אפשר להצהיר על סכום נמוך אם הצפי הוא לרווחים נמוכים בהתחלה , אך לא ניתן להצהיר על 0 כיוון שכך לא יפתחו את התיק . 

    בתום השנה לאחר הגשת הדוח השנתי ובדיקתו, יבצעו התאמה לרווח האמיתי הממוצע לחודש על פי הדוח ויהיו הפרשים לדמי האבטלה לקבל או לשלם. 

    מור עובדיה, רו"ח, חברה בקליק. 

     

    להסבר נוסף וייעוץ של רו"ח ממשרדנו - צרו קשר: